Skriva rapporter och baka tårtbotten.

      2011-11-02 / 15:53:46 Publicerat i kategorin Tårtor  
Denna vecka är sista veckan innan vi har innevecka på skolan och ska redovisa alla uppgifter och ha föreläsningar inför kommande delmoment.

Så just nu skriver jag så att tangentbordet glöder.. Nä..okejdå.. inte riktigt. Men så pass mycket att F-knappen ständigt flyger lös. Tur man inte skriver f så ofta som man kanske tror.



Det är många som mailat mig angående min tårtbotten så jag tänkte att jag lägger ut receptet här idag.

Denna tårtbotten blir jämn och fin, och går utan problem att dela i tre. Jag vet dock inte vart jag har fått receptet ifrån, men är det någon som känner igen det så säg gärna till så sätter jag in "ägaren" på den.

Ingridienser:
5 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
2,5tsk bakpulver



Jag börjar med att slå på ugnen på 175 grader och sedan smörjer jag en 24 cm form med flytande margarin. Jag klipper även till bakplåtspapper och sätter fast i formen, eftersom denna kaka blir så himla hög så flyter den ut över kanten annars. Men med hjälp av bakplåtspappret håller den sig rak och fin. Självklart penslar jag också bakplåtspappret med margarin. Jag bröar alltid formen med mjöl, men det gör ni som ni vill.

Jag vispar alltid äggen och sockret först. Så att det blir alldeles vitt och pösigt. När det är gjort blandar jag alla de torra ingridienserna i en skål och häller sedan över i ägg och sockerblandning. Dock vispar jag inte blandningen nu utan rör bara försiktigt runt med en slickepott. Annars rör man ur all luft man vispat in och botten blir inte alls lika hög.

Häll sedan smeten i formen.





Stoppa sedan in kakan i ugnen. Men var nog med att INTE öppna ugnsluckan det första 20 minuterna. Efter ca 25 minuter stoppar jag in en bit folie i ugnen och lägger över kakan så att inte ovansidan blir bränd.
Grädda i cirka 40 minuter beroende på ugn, men ni känner ju er egen ugn bäst.





Så där. Nu är det bara och dela den. Och denna botten är superenkel att dela eftersom att den blir så pass hög.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0