Den hemmagjorda glöggen är tappad.

      2013-12-09 / 22:58:49 Publicerat i kategorin Recept  
I år provade vi på något nytt här hemma. Nämligen att göra egen glögg. Himla spännande process, eller nu ljög jag lite. Det var en tråkigt lååååångdragen process egentligen. Jag älskar ju glögg så att ha flera liter hemmagjord glögg lät ju som en väldans bra ide! Om man gillar starkglögg är det en bra ide. Jag gör inte det. Jag gillar saftglögg jag. Då kan man ju ställa sig frågan varför jag då provar att göra en glögg som kallas dunderglögg. Ja, jag kan väl säga att jag inte alltid tänker.  Men alla andra gillar dem och den ska faktiskt få bli fina julklappar.
 
Vem blir inte glad över en flaska hemmagjord glögg tappad på fin flaska med egen gjord etikett?
 
 
 
 
 
Så här gjord vi vår glögg.
 
4.5 L svagdrick
5 skalade och skivade råa potatisar
I paket bakjäst
1 påse nejlikor
2 påsar kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1 paket russin (500g)
2 kg socker
 
Häll alla ingridienser i en 10 L plast hink. Du behöver inte röra om i hinken när du hällt i allt. Dra sen några lager gladpack runt så att det bli tätt och tejpa längst med kanten så att du vet att det är tätt. Hacka sedan några små hål längst upp så att det blir lite luftinsläpp. Låt den sedan stå i 6 veckor, orörd. När du sen ska tappa upp det på flaskor se till att inte häll ur hinken då det blir som ett bottenlager i hinken som du inte vill få med. Så använd en hävert eller bara ös ur med ett glas exempelvis.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0