Virkad ruta med stjärna

      2014-02-13 / 12:57:00 Publicerat i kategorin Virkat  
Många har efterfrågat detta mönster med stjärnor som jag har använt. Så här kommer det : )
 
På bilden som visas har jag inte än gjort det sista varvet med stolpar runt, en ny bild kommer så fort jag kan, samt en betydligt bättre, där rutan inte är fotad på ett skitigt bord ;)
 
 
Jag ersätter alltid första maskan med Lm. En fm = 1 lm, En hst= 2 lm, en st= 3 lm.
 
Stjärnruta
 

Varv 1. 5 Lm, slut med 1 sm i första maskan

Varv 2. 25 st i lm ringen, slut med 1 sm

Varv 3. 5 fm, 1 lm och vänd arbetet

Varv 4. 4 fm, 1 lm och vänd arbetet

Varv 5. 3 fm, 1 lm och vänd arbetet

Varv 6. 2 fm, 1 lm och vänd arbetet

Varv 7. 1 fm, 1 lm och vänd arbetet

Nu är den första stjärnspetsen klar.

Varv 8. Virka 5 sm ner längst sidan på stjärnspetsen tills du kommer ner till de 25 st igen.

Upprepa varv 3-8 tills du har 5 stycken stjärnspetsar.

Byt färg

Varv 9. Virka nu *2 st hst (med början upp på stjärnspetsen där du slutade förra varvet), 1 st, 1 dst, 3 tristi, 1 dst, 1 st, 2 hst*. Nu ska du vara uppe på andra stjärnspetsen.

Upprepa det mellan * , 5 ggr tills du virkat mellan alla stjärnspetsar.

Varv 10. 60 Fm runt hela varvet, jämt fördelat

Byt Färg. (Om du vill, jag valde att bara ha stjärnan i en färg och resten av rutan i en)

Kommande varv gör så att rutan blir fyrkantig

Varv 11. * 2 hst, 2 dst, 1 tri t, 2lm, 1 tri st i samma m, 2 dst, 3 st, 2 hst* Upprepa det mellan stjärnorna fyra gånger tills rutan har blivit en kvadrat och slut med en sm

Varv 12. Fm i varje maska, men i hörnen gör du 2 fm, 2 lm, 2 fm. Slut varvet med en sm.

Varv 13. St i varje maska, men i hörnen gör du 2 st, 2 lm, 2 st.

 Nu är du klart : )

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0