Virkad filt av farmorsrutor!

      2013-09-19 / 17:01:00 Publicerat i kategorin Virkat  
Jag skrev för ett tag sen att jag var sugen på att dra igång något lite större virkprojekt. Sagt och gjort, det fick blir en filt till lille herrn att ha i sin vagn nu när hösten är här.
 
Filten är gjord av 48 farmorsrutor, med virknål 3 och med 11 nystan av Tilda. Här finns beskrivning på farmorsrutan. Den korrekta benämningen är inte farmorsruta, men jag gillar att kalla den för det då det redan finns en morsmorsruta.
 
 
 
 
 
Så har ni en sisådär 30 timmar över, vill virka 48 rutor och fästa ca 280 trådar. Då är detta filten för er!
Postat av: Chamilla Magnusson

Hej!
Jag ser att du virkar en hel del och det är jättekul att se en annan som har stort intresse för garner och sådant.
Jag har haft i tankarna länge att virka ett skydsfodral till mina pocket böcker, kanske göra mer än en att låta ut till mina bok-vänner på min blogg, eller andra som gillar ideén. Men saken är den att jag inte ens vet hur man BÖRJAR att virka!! Hur ska jag då fixa det?!
Så min fråga är; Kan du hjälpa mig att börja? Kanske med en film eller något? Vet du kanske en youtube länk som har med virkning att göra?
Superfin filt av farmorsrutor! Mycket behändigt :) Jag kallar dem också för farmors rutor, för jag har inte vetat att de haft ett annat namn :D

Tack snäll för svar och ev. hjälp

Svar: Hej :-) som jag förstår det vill du ha som en skyddspärm till dina pocketböcker. Och detta fodral ska vara virkat? Jag tänker då bara att det är och virka ett stycke som är lika långt och brett som boken + lite till som man sedan syr in i sidorna? :-) alltså att man börjar med ett luftmaskkedja som är lika bred som boken. Virkar fastmaskor i dessa, rad för rad, och vänder med en luftmaskan för att få raka kanter:-) blev du nå klokare?
altdesign.blogg.se

2013-09-24 @ 17:07:00
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/
Postat av: Chamilla Magnusson

Ja, precis ett sådant. Bara att jag tänkt sy i bara ena sidan eller rent av virka runt i en cirkel för att sedan bara sy en botten. Men hur gör man en luftmaska? Är det bara att göra en ögla, sedan fiska tråd och göra så tills man har tillräkligt många. Hur gör man en fast maska då? Är det att vända på arbetet, stoppa in virknålen i maskan, fiska tråd och sedan göra om det i nästa maskan? Hur gör man om man vill ha cirklar som i dina farmors rutor?

Svar: Chamilla på Garnstudio.se finns jättebra videos hur man utföra alla olika maskorna man använder vid virkning. Kolla där och virka samtidigt som du tittar. Väldigt pedagogiskt och lätt sätt att lära sig på.
altdesign.blogg.se

2013-09-28 @ 17:15:49
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/
Postat av: Chamilla Magnusson

Tusen tack! :D
Förlåt att jag var lite jobbig med mina frågor :S

Svar: Du är inte alls jobbig. bara kul om jag kan hjälpa till :)
altdesign.blogg.se

2013-09-28 @ 19:08:05
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0