Köttfärsås och makaroner till 6 månaders bebis.

      2013-05-16 / 18:42:00 Publicerat i kategorin Barnmat  
Malwe är en liten slasktratt när det kommer till mat. Han äter i stort sett allt han, inge känslig kille här inte. Det enda han har nekat hitills är just banen, men den blir faktiskt ganska läskig i konsistensen när man moser den.
 
Precis som fruktburkarna gör jag all barnmat med, och denna gång blev det köttfärsås och makaroner. Tänkte dela med mig av receptet till er i fall att någon fler blir sugen på att göra mat till era bebisar.
 
 
 
Du behöver (blir ca 8 portioner)
2 morötter
3st färska champinjoner
0.5 gul lök
390 g krossade tomater
100 g köttfärs
2 msk smör
1 msk olja
1 vitlöksklyfta
3 dl kokta makaroner
peppar
oregano
 
Gör så här
Börja med att koka morötterna. Häll på vatten så att de precis täcker dem. Koka makaronerna vid sidan om.
När morötterna är mjuka låter du dem ligga kvar i vattnet och häller i krossade tomater, löken, köttfärsen och champinjonerna. Låt puttra och sen lägger du i kryddorna, vitlök, oregano och peppar (Var inte rädd för att krydda för mycket,barn gillar mat som smakar något). Låt sedan allt puttra på svag värme i ca 15 min så du ser att färsen är helt genom kokt och att grönsakerna är mjuka.
 
Tag av från plattan och blanda ner makaronerna. Mixa sedan till en jämn smet.
Jag häller sedan upp det i mina burkar och låter det svalna i dem. Tänk på att inte fylla burkar till max då de expanderar lite i frysen. Sätt sedan på locken och stoppa in i frysen.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0