att få ett eget bibliotek!

      2013-06-19 / 09:25:44 Publicerat i kategorin Lägenheten - Barnrum  
Jag gillar böcker i alla dess former. Jag gillar att läsa högt, tyst, för andra, bara för mig själv. Jag älskar textens värld där det finns så mycket osagt, tid för att fundera och för att bygga upp en egen bild om det som beskriv. Inget är egentligen bestämt eller obestämt. Läsning är något jag vill föra över på mina barn, jag vill att dom ska få känna glädjen över att få lyssna på en spännande saga, att höra på lustiga historier eller läsa en bok om olika bajslukter. 
Utöver känslan av närhet och trygghet som uppstår då man sitter och läser en saga med ett barn finns det även en rad andra skäl till varför det är bra. Barnen lär sig att böckerna inrymmer en värld utanför den omedelbart närvarande. De får möjlighet att kommenterar bilder och lär sig att allt sker i en viss ordningsföljd. Högläsningen ger rika möjligheter för barnen att utveckla sitt ordförråd och förstå hur ord är uppbyggda. 
 
Just nu ser detta kanske konstigt ut i ett barnrum där barnet som bor där mest sysslar med att riva sönder böckerna mer än njuta av dem. Men det är ändå en fin inredningsdetalj.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0