Mina godaste snickerskakor!

      2013-07-10 / 18:14:00 Publicerat i kategorin Recept  
Snart är det dags för sambon att fylla år med. Så nu är det på tid att baka igen. Så nu var det dags för snickerskakor, som är en av hans favoriter, han har redan tjuvätit några stycken.
 
Ingredienser.

Detta behöver du :
1 burk jordnötssmör ( 225 gram )
1 dl Kokos
1 dl sirap
1 dl Socker
10 dl cornflakes
1 tsk vaniljsocker

Ovanpå:
200 gram mjölkchoklad
50 gram mörk choklad (valfritt)

 

 

Gör så här :

Häll ner sirapen och sockret i en kastrull, men det får inte koka utan ska bara värmas. Sen rör du ner, vaniljsocker, kokos, jordnötssmör och till sist cornflakes som jag brukar krossa innan, så att flingorna blir mer smulor. Rör sedan ihop allting ordentligt och platt ut det i en form som är ca 20 * 30cm. Ställ sedan formen i kylskåpet.

Smält chokladen, jag gör det i micron, men självklart funkar det klassiska vattenbadet lika bra. Bred sedan över chokladen över smeten.  Nästa del är valfri, men jag tycker det blir snyggare så.  Jag smälter 50 gram mörkchoklad som jag ringlar över formen, sen tar jag baksidan på en tändsticka och drar fram och tillbaka, kors och tvärs. Gör så tills du själv tycker du har en fint mönster. Ställ den sedan i kylen i ca en timme innan du skär upp den.

 

 

 

 

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0