Hemmabakad blåbärspaj!

      2013-08-07 / 17:29:00 Publicerat i kategorin Recept  
Igår kom det några eftersläntare och firade sambons födelsedag! Så jag passade på att baka lite blåbärspaj som fika att bjuda på! Den blev faktiskt riktigt bra! Med mazarinbotten, vaniljsås, grädde och toppad med blåbär!
 
 
Mazarinbotten
250 g mjukt smör
500 g mandelmassa
5 ägg
1 dl vetemjöl

Vispa smör och riven mandelmassa krämigt. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Vänd sist i vetemjölet för hand. Smörj en kakform med löstagbar kant och bröa med mandelspån. Fyll formen och grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter i 175 grader.
 
Låt botten svalna och lägg sedan på ett lager med vaniljsås, och sedan ett lager grädde. Strö över blåbär och om du vill ett lager gele på det.
 
Postat av: Emelie

Ååh! Denna har varit min favorit sen jag var Lillliten (ville alltid ha sån ist för annan tårta då jag fyllde år) så tusen tack för receptet!!!

2013-08-07 @ 18:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0