Det här med steg och kalorier!

      2012-01-24 / 11:48:00 Publicerat i kategorin Hälsa/träning/vikt  
För mig säger inte ordet kalorier mig något.. inte det här med kcal heller som jag inte ens vet vad det betyder. Något med energi va??

Men igår hittade jag en hemsida som kunde omvandla olika saker som man äter till steg istället. Jag tycker det är mer logiskt och för mig ett bättre sätt att förstå saker. Jag önskar att alla livsmedel var märkta med steg. Äter du denna behöver du gå 3000 steg, perfekt, då vet jag det!

Men tyvärr är ju inte verkligheten så, men nu har jag hittat så man kan räkna ut det på ett ungefär själv.

De uppgifter som jag skriver här under är registrerade efter min längd, steglängd och vikt, men ni får ju en fingervisning i alla fall, och är ni extra nyfiken kan ni ju alltid gå in och kolla och skapa efter era mått : )

Om jag äter en Pizza behöver jag ta en promenad på 10km (15000 steg)
Om jag äter en korv med bröd behöver jag ta en promenad på 4.93km (7250 steg)
Om jag äter en portion köttfärsås med spagetti behöver jag ta en promenad på 7.65km (11250steg)

Om jag dricker ett glas apelsinjuice (2dl) behöver jag ta en promenad på 1.36km (2000steg)
Om jag dricker ett glas läsk (33cl) behöver jag ta en promenad på 2.04 km (3000 steg)
Om jag dricker en kopp varm choklad (2dl) behöver jag ta en promenad på 2.8 km (4125 steg)

Om jag äter chips (100g) behöver jag ta en promenad på 8.08 km (11875 steg)
Om jag äter en kanelbulle behöver jag ta en promenad på 2.72 km (4000 steg)
Om jag äter lösgodis (1 hg) behöver jag ta en promenad på 6.12 km (9000 steg)

Bli ni själv nyfikna, kolla in denna sida stegraknare.se


Man får verkligen en större förståelse varför det ibland sätter sig lite extra runt midjan ;)

Postat av: Helena Högbeg

Ojdå, nu ångrar jag pizzan jag åt i lördags.

2012-01-24 @ 21:33:22
URL: loppisloella.blogg.sehttp://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0