Virkat lite igen.

      2011-09-13 / 09:41:39 Publicerat i kategorin Virkade mössor  
Hur mycket jag än försöker förneka det så är hösten och vintern påväg. Hösten kan vara mysigt med alla de vackra träden men vintern... huga. Den ger mig rysningar bara att jag tänker på det.

För att börja säkra mig mot vintern har jag börjat virka lite mössor, så man har något fint att ha på huvudet, och kanske muntrar det även upp litegrann denna annars hemska mörka årstid som är på ingång.

En mysig grå mössa med en blomma










Jag tycker att det är så himla kul att virka, och jag vet att det är fler som vill börja men tycker att det verkar krångligt med att förstå alla begrepp, jag har därför försökt gjort en guide där man lättare ska förstå vad alla betyder.



Lm ( luftmaska ): Gör en ögla * stick ner nålen i öglan och drag igenom garnet *. Upprepa * - * tills önskat antal m erhållits.
Sm ( smygmaska ) : Stick ner nålen i en av föregående varvs m och drag upp 1 m, drag denna m igenom m på nålen.
Fm ( fast maska ) : Stick ner nålen i en av föregående varvs m och drag upp 1 m ( 2 m på nålen), drag garnet igenom dessa 2 m.
St ( stolpe ) : Gör ett omslag om nålen, stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m ( 3 m på nålen ), drag garnet igenom 2 m 2 ggr.
Hst ( halvstolpe ) : Lägg tråden runt nålen, stick nålen genom m, lägg tråden om nålen, drag igenom 1:a m, lägg tråden om nålen igen och drag
igenom alla m.
Dst ( dubbelstolpe ) : Gör två omslag om nålen, stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m ( 4 m på nålen ), drag garnet igenom 2 m 3 ggr.
Ökning : Öka 1 m genom att virka 2 m i samma m.
Minskning : Virka ihop 2 m, stick ner nålen i den första m och hämta tråden, stick sedan in nålen i den andra m och hämta tråden, gör 1 omslag och drag genom alla 3 m på nålen.
Postat av: Fanny

Det är typ en sådan här mössa jag vill göra fast utan blomman och enfärgad!

2011-09-19 @ 17:12:09
URL: http://faiy.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0