Det här med vinter!

      2011-11-29 / 10:58:00 Publicerat i kategorin Allt och inget!  
Jo. Jag har accepterat nu att vintern är här. Kan inte förneka det längre när snön ligger på backen.

Dock satt jag och lyssna på radion idag på en som är en lika stor vinterhatare som jag som satt och pratade om is på bilrutor.

Ibland när man glömmer och sätta i sladden till motorvärmare och kupèvärmaren så får man stå där på morgonen och skrapa bort is. Har man riktigt otur är det sån där is som är så himla hård att man knappt orkar skrapa bort den.

Då sa hon i radion att om man blandar 3 delar vinäger och 1 del vatten i en sprayflaska och sprutar på isen på rutan så löses isen upp därför att vinäger innehåller ättiksyra vilket tydligen höjer smältpunkten för vatten (om jag nu minns rätt av det hon sa).

Är det någon som vet om det ligger någon sanning i detta?

Postat av: Emelie

Annars kan man lägga en behandling på rutan också som gör att vatten rinner av och is/frost får svårt att fästa (: . Men det där med vinägerblandningen tror jag på, finns ju också färdig sån spray att köpa om man inte ids blanda eget (; .

2011-11-29 @ 16:58:01
URL: http://nosen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fasen va smart - å tänk om det fungerar ,då ska ja ha en sån flaska :)

2011-11-30 @ 06:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0