Tillbaka på svenskmark

      2011-06-26 / 10:52:50 Publicerat i kategorin Virkat  
Hej allihopa

Kul och se att ni faktiskt har varit inne här fast jag själv varit lat och tagit
semester ifrån er. Nästa gång ska jag fixa någon som gäst bloggar så
det inte blir så himla tomt.

Jag har i alla fall haft det så sjukt bra. Det har varit toppen väder hela veckan
och minst 33 grader varje dag (nästan för varmt). Men vi har badat, ätit, solat,
skrattat, sovit, provat nya saker, åkt buss i bergen, klättrat i grottor, bränt oss
och så mycket mer. Tänkte under vecka nu visa lite bilder så ni får se hur
fint det var. Rekommenderar alla att åka dit.  Det var dyrt och leva
men otroligt fint ställe.

Mitt senaste virk projekt är denna poncho som jag har glömt och visa er.
Meningen var att den skulle vara mitt sommar projekt, men den gick så
himla fort och göra, så nu måste jag komma på ett nytt projekt.






Mönstret är från DROPS design. 
Fransen och bandet har jag kommit på själv, men här har ni mönstret på själva ponchon.

VIRKTIPS:
Vid varje färgbyte virkas trådändarna fast samtidigt som nästa v virkas. Detta görs för att slippa fästa så många trådar när arb är färdigt.
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb virkas runt från halsen och ned.

Virka 132-144-156 lm med virknål nr 4,5 med 2 trådar eco natur och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: 5 lm (= 1 trippel-st), 1 trippel-st i var och en av de 3 nästföljande lm, *1 lm, hoppa över 2 lm, 1 trippel-st i var och en av de 4 nästföljande lm*, upprepa *-* tills det återstår 2 lm, 1 lm, hoppa över 2 lm, avsluta med 1 sm i den 5:e lm i början på v och virka 1 sm i var och en av de 4 första trippel-st i början på v = 88-96-104 trippel-st (= 22-24-26 trippel-stgrupper). Virka RÄNDER – se förkl ovan. LÄS VIRKTIPS!

VARV 2: 5 lm (= 1 trippel-st), 3 trippel-st om första lm-bågen, 1 lm, *4 trippel-st, 1 lm*, upprepa *-* om var och en av de 4-4-5 nästföljande lm-bågarna, 4 trippel-st om nästa lm-båge, 1 lm, 4 trippel-st om samma lm-båge (= ökning mitt fram), 1 lm, *4 trippel-st, 1 lm*, upprepa *-* om var och en av de 10-11-12 nästföljande lm-bågarna, 4 trippel-st om nästa lm-båge, 1 lm, 4 trippel-st om samma lm-båge (= ökning mitt bak), 1 lm *4 trippel-st, 1 lm*, upprepa *-* om var och en av de 5-6-6 nästföljande lm-bågarna, och avsluta med 1 sm i den 5:e lm i början på v och virka 1 sm i var och en av de 4 första trippel-st i början på v = 24-26-28 trippel-stgrupper.
Från varv 3 till färdigt mått: Fortsätt virka enligt förkl ovan SAMTIDIGT som det virkas 4 trippel-st + 1 lm + 4 trippel-st i lm-bågen mitt fram och mitt bak (dvs. att det blir 1 st-grupp mer mellan varje spets för varje v).

När arb mäter ca 52-54-56 cm mitt fram från halsen och ned – eller till önskad längd – klipps tråden av och och fästes.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0