Måla på stenar.

      2011-12-04 / 12:05:36 Publicerat i kategorin Barnpyssel  

Hoppas ni alla där ute har härlig och mysig andra advent med kanske glögg, lussebullar och pepparkakor till fika : )

Själv är jag fortfarande väldigt förkyld och en birsta tripp som var inplanerad idag fick ställas in. Istället ligger jag här i soffan och snorar... men tyck inte synd om mig, som sällskap har jag alldeles nygjord skummtomefudge som jag ligger och skämmer bort mig med.



Idag är det återigen dags för att uppdatera kategorin barnpyssel. Dock är det kanske inte så juligt pyssel jag kommer med, men det behöver väl inte alltid bara handla om julen för att det snart är jul?!

Pysslet idag har jag i alla fall valt att kalla för "måla på stenar". Självklart kan detta göras med tex akrylfärg eller dylikt, men för att göra det hela lite mer spännande så gör vi på mitt sätt.

Plocka lite olika stenar, men så pass stora att det faktiskt går att måla något på dem.

Stoppa i dem i ugnen och kör dem på den högsta värmen er ugn klarar av i cirka 15 minuter.

Ta sedan ut dem, låt inte barnen gör detta utan Ni plockar ut stenarna åt dem (vilket ni garanterat hajar själv utan att jag skriver det)

Sen är det bara lägga dem på en gammal tidining eller vad ni har till hands där hemma.

Sen kommer det roliga, att börja måla. Använd vanliga barnkritor, men se till att ni tagit bort pappret på dem först och sen är det bara till och måla det man vill. Värmen från stenen gör att kritan smälter, något som barnen brukar tycka är fantastiskt spännande. Men återigen vill jag bara poängtera att stenarna är varma, och vad tydliga med att säga det till barnen så att inga olyckor sker.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0