Gör din igen plommonpure!

      2013-05-11 / 10:35:09 Publicerat i kategorin Barnmat  
Det här med att köpa barnmat och fruktpurer på burk är något jag har svårt för, dels är det mycket dyrare och sen tycker jag det känns hemskt att mata lille M med mat som har legat i en burk i ca 1 år. (Jag dömmer dock ingen som väljer att göra detta, alla är vi olika och för mig känns det inte bra att ge köpt mat)
 
Dessutom är det så himla enkelt att göra både egen mat och fruktpurer. Malwe äter för tillfället väldigt mycket plommonpure då han blir hård i magen av mat och välling. Så det går åt ca en bruk på två dagar här hemma.
En köpt burk kostar runt 10kr, beroende på butik. När jag gör den själv kostar en runt 4 kr.
 
När det dessutom är så himla lätt och göra, varför inte? Då vet jag dessutom exakt vad han får i sig med.
 
Plommonpure
400g torkade plommon
2 stora päron
ca 3 dl vatten
 
 
 
Jag lägger plommonen i en skål och häller sedan över vattnet så det täcker plommonen, brukar bli ca 3 dl vatten. Låter dessa ligga och dra sig i ca 4-5 timmar. Går också bra och göra det över natten. Sen skalar jag päronen, kärnar ur dem och hackar ner dem i mindre bitar o blandar med plommonen. Är päronen mjuka behöver du inte koka den först, annars kan det vara bra och göra det. Jag blandar i päron dels för att det också är bra för tröga magar, men också för att det bli godare av det. Sen är det bara och mixa det hela. Vattnet som plommonen legat i häller ni inte bort utan mixar med det.
 
Sen är det bara att hälla upp i burkar, för mig blir det ca 10 burkar av denna sats. Jag ställer dem i frysen och plockar fram när jag behöver. Tar ca 1 timme för den och tina!
 
 
Postat av: Anonym

Ja de är så bra att slippa dessa matbrukar som står i snygga, prydliga, rader en del t o m med damm på affären ucsh

2013-05-14 @ 10:38:24
Postat av: Emelie

Du kan göra på torkade fikon också om du vill ha variation :) Eller koka gröt med fikon och krossat bovete. Manne älskar det :)

2013-05-16 @ 19:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0