Godaste kolakakorna.

      2013-06-06 / 08:14:03 Publicerat i kategorin Recept  
Snart är det dags för alla födelsedagar i denna familj. Jag brukar försöka baka lite, o köpa lite. Det blir som en lagom mix. Jag bakar de saker jag tycker är lätta och roliga. Att baka ska vara lustfyllt, inte någon stress och press.  Därför är kolakakor toppen, de är de godaste småkakorna jag vet och på bara någon halvtimme gör man ca 50st, då de varken behöver jäsa eller gräddas någon längre tid.
 
 
 
Så här gör jag mina!
100 gram rumstempurerat smör
1 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk sirap
1 msk vaniljsocker
1 kryddmått salt
 
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader.
Rör ihop smöret och sockret. 
Blanda mjöl, bakpulver , vaniljsocker, och salt i en skål. Rör sedan ner alltsammans i smörblandningen.
Till sist rör du ner sirapen.
Knåda till en deg.
Dela degen i 3 delar. Och rulla ut dem till längder. 
Platta meden gaffel på ytan för att platta till längderna. 
Grädda sedan i mitten på ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna något innan du skär dem i snitt.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0