Tofflan Doris

      2011-05-30 / 11:36:20 Publicerat i kategorin Virkat  
Dessa små tofflor fick min mor av mig i morsdagspresent. Hon har länge
velat haft ett par och gärna gröna. Jag sökte ett helgrönt garn men hittade
tyvärr inte det så istället fick det bli detta blandgarn. Men effekten vart ganska fin : )

Den toffla har jag döpt till Doris, tror inte den hade någon namn faktiskt så då passar Doris.







(Drops mönster)
Här kommer mönster till Doris ifall ni blir sugen på att virka.


VIRKINFO: Vänd arb med 1 lm.

MINSKNINGSTIPS: Minska i slutet på varvet genom att vända arb när det återstår 1 fm.

ÖKNINGSTIPS: Det ökas genom att virka 2 fm i näst sista fm.
---------------------------------------------------------
TOFFEL: Det virkas fram och tillbaka från tån mot hälen, toffeln sys tills mitt på foten. Virka 5 lm inkl 1 lm till att vända med med nål 6 med lime (låt trådänden vara ca 30 cm lång, denna användas till att sy tills toffeln efteråt).
Varv 1: Virka 2 fm i var och en av de 4 sista lm = 8 fm – LÄS VIRKINFO!
Varv 2: Virka 2 fm i varje fm = 16 fm.
Varv 3: * 1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* varvet ut = 24 fm.
I minsta stl är ökningen nu färdig.
STL 38/40: Varv 4: Virka fm samtidigt som det ökas 3 fm jämnt fördelat = 27 fm.
STRL 41/43: Varv 4: * 1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
ALLA STL: Virka sedan med 1 fm i varje fm tills arb mäter 8-9-10 cm.
Nu minskas 1 m i slutet på varje varv i varje sida – LÄS MINSKNINGSTIPS, upprepa minskn totalt 2-3-3 ggr i varje sida = 20-21-24 fm. Virka 1 fm i varje fm tills arb mäter 15-18-20 cm. Nu ökas det 1 fm i slutet på varje varv i varje sida – LÄS ÖKNINGSTIPS, upprepa ökningen totalt 2 ggr i varje sida = 24-25-28 fm. När toffeln mäter totalt 22-24-27 cm läggs den dubbelt och virkas tills mitt bak med ett varv sm genom båda lager. Klipp av och fäst tråden. Drag åt toffeln i toppen och sy tills mitt på foten - sy kant i kant fram till där minskn börjar.
Virka 1 varv fm med saphir mix runt hela öppningen på toffeln.

ÖGLA: Virka en ögla på toffeln så här med saphir mix: Virka 1 fm överst, mitt på den ena sidan, sedan virkas det en lm-snodd på ca 18 cm, fäst snodden med 1 sm i den första fm som virkades.
Sy i 1 knapp på motsatt sida och knäpp öglan om denna.
Postat av: B R O W N S U G A R

Söta! :) Min katt heter Doris :D haha

2011-05-30 @ 21:22:01
URL: http://brownsugar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0