Hembakat tunnbröd

      2011-02-19 / 23:06:12 Publicerat i kategorin Recept  

Hej alla söta bloggläsare : )

Idag vart de en oerhört sen uppdatering av bloggen och jag ber om ursäkt för det. Men bättre sent än aldrig kanske jag kommer undan med?... : )
Jag skyller den sena uppdateringen på det kalla vädret, över -25 kan få hela världen att stå still en dag. Idag har jag tagit en oförskämt lång sovmorgon, virkat några fler mormorsrutor (ni ska snart få se vad för evighetsprojekt jag startat), bakat tunnbröd alias sladdkakor med min mamma och fortsatt med att äta en grymt god middag med rådjurssadel och potatisgratäng.

Jag kan verkligen rekommendera alla som gillar sladdkakor att baka dessa, de är så GRYMT goda. Man kan inte sluta äta dem när man väl börjat.


Sladdkakor cirka 40 st

Ingridienser:
1 L filmjölk
1.3 kg rågsikt
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1/2 påse fänkål
1/2 påse anis
1 dl socker
1 dl sirap

1.Blanda samman sockret, sirapen och filmjölken.
2.Blanda ner mjölet, saltet, bikarbonaten, anisen och fänkålen.
2. Knåda till en deg
3. Dela degen i cirka 40 lika stora bitar, som du sedan kavlar ut helst med en kavel med "taggar" på (vet ej vad den heter).



5. Stek sedan varje utgavlad degbit på varje sida tills brödet får fin färg. Kan inte riktigt säga exakt vilken temperatur. Men jag använde 6:an på en spis som hade 12 lägen. Dom ska alltså bara stekas ganska fort, drygt 1 min per sida.





Fortsatt mysig lördag nu.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0