Återvinningstema

      2011-02-24 / 13:12:00 Publicerat i kategorin Pyssel  


Det är väldigt inne nu att vi ska vara mijövänliga, det ska vara "grönt" hit och "grönt" dit, ekologiskt och tjosanhejsan. Visst är det väl toppen men ibland blir man bara så less på att höra orden tycker jag! Mycket snack lite verkstad.
Jag tänkte i alla fall tips er om ett miljövänligpyssel jag har gjort idag. Vet att det är många av er som läser denna blogg som har barn och då kan detta var ett enkelt pyssel ni kan sitta och fixa med samtidigt som ni får en mysig stund tillsammans.

Du behöver:
Tidningssidor
Papperslim
Smyckestråd (går lika bra med fiskelina)
Lite pärlor (valfritt)
Ett lås (valfritt)

Börja med att klippa ut långa koner eller vad man ska säga av tidningspapper. Mina är 3 ggr 20 cm. Antingen tar man tidningsark ur en vanlig dagstidning (då är det bra om man lackar pärlorna sen) eller så gör man som jag att man väljer en tidning med glansiga sidor, tex, sköna hem. Tänk inte så mycket på vad bilden föreställer utan fokusera på vilka färger den har, för motiven kommer ändå inte synas i slutändan. Klipp ut så många du behöver. En kona blir en pärla.




Rulla sedan ihop den, börja med att rulla från den breda sidan (alltså 3 cm sidan) lägg en tändsticka i mellan och rulla upp den, när det är drygt 3 cm kvar, lägg en liten limklutt och rulla ihop det sista. Dra sedan försiktigt ut tändstickan och låt pärlan ligga och torka.

Gör så många pärlor du känner att du vill ha. Jag trädde sedan upp dem på en vanlig smyckestråd(metalltråd) och varvade med lite pärlor och avslutade sedan med ett klolås. Inte för att det behövs, man kan ta på sig halsbandet ändå utan för att det blir ett snyggare avslut.









 Så har ni ett färdig miljövänligt halsband för cirka 5 kr. LYCKA TILL : )

Postat av: Anonym

jag vill ha i tidningspapper, kan man beställa ett?

Ann-Lisa ; ))

2011-02-24 @ 14:16:54
Postat av: Madde

Ingen dum idé men var inte den med i någon kvällstidning eller bilaga??? //Madde

2011-02-24 @ 21:34:30
Postat av: Sara kretz

Såg detta i en tidning för ett tag sen...enkelt men kan stilla pysselnerven för en liiiten stund...

2011-02-25 @ 18:08:48
Postat av: maud

Min mamma hade ett drapperi i sådana pärlor slutet på 50-talet ellr början på 60-talet

roligt att det kommer igen

2011-03-01 @ 09:20:48
URL: http://hagaflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0