Nybakat bröd och sista inlämningsdag!

      2011-12-19 / 15:44:16 Publicerat i kategorin Recept  
Idag är sista dagen för att lämna in den B-uppsats vi skrivit på i 5 veckor! 35 sidor med jätte mycket text blev det. Just nu läser vi igenom den för att granska vårt språk och se om vi kan hitta stavfel eller andra uppenbara fel. Sen ska det faktiskt bli väldigt skönt att klicka på skicka knappen ikväll. För sen gör jag jullov.

Hade ni en bra helg förresten?


Själv jobbade jag, umgicks med vänner, promenerade i snöstormen och så hann jag med och lata mig yttepytte lite med : )

Jag bakade även världen godaste bröd i lördags som jag tänkte ge receptet på idag.
Det är ett bröd som innehåller röda linser. Supernyttigt, supergott. Jag lovar er att ni inte kommer kunna känna smaken av linser, ni kan lura vem som helst.







Ingridienser:
250 g kokta, avrunna och sköljda linser(röda)
ca 4 1/2 dl vatten
12 g torrjäst (12 g motsvarar 1 påse)
2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7 1/2 dl vetemjöl special
några tsk av brödkryddorna anis och färnkål

Gör så här:

  • Mixa bönorna eller linserna med ca hälften av vattnet i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska (för 12 småbröd).
  • Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
  • Tillsätt salt, olja, sirap,brödkryddorna, rågsikt och till sist hälften av vetemjölet. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.
  • Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar (för 12 småbröd). Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.
  • Sätt ugnen på 225°C.
  • Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.

  • Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0