God jul gottfolk=)

      2010-12-25 / 21:53:44 Publicerat i kategorin Betong  
Jag hoppas ni alla har fått en fantastisk jul med familj och vänner och med massa goda mat, julklappar, godis och härlig musik och lite kalle=) Man känner sig lite lätt uppblåst nu, efter 13 liter julmust, 20 ton skumtomtar och alldeles FÖÖÖR mycket goo mat. Men det är ju bara jul en gång, man måste ju få unna sig : )

Ikväll har jag planterat i mitt lilla ljusfat,som jag gjöt dagen innan julafton. Jag tänkte tipsa er om det, ni som vill ha något litet diskret på bordet : ) För en gång skull har jag lyckats fota även under själva gjutningen * stolt över mig själv*, så nu får ni även se vilken form jag använde : )

Det fick blir ett litet betong fat ( är ni överraskade över materialet?, förmodligen inte)... Men jag kan inte sluta att gjuta. I fatet har jag planterat en lite hyacint som jag hoppas ska blomma ut och bli rosa, sen har jag bara lagt i några betong hjärtan som jag gjutit med betongen som blev över när jag gjorde fatet!

Formarna jag använde denna gång är två lock, som tillhör två plastbyttor som jag köpt på IKEA. Garanterar att det flesta har såna hemma med tillhörande lock.


Betongen är i formarna, det är ett stort lock under, ett litet på och sen har jag lagt några muffinslik ovanpå bara som tyngd för att det mindre locket inte ska åka upp. Sen är det bara att väääääääänta, det tråkigaste med betong. Man måste ha tålamod, tålamod och tålamod...



Efter några timmar valde jag att försiktigt ta ut det mindre övre plastlocket, jag har inte förut gjutit med hårdplast förut så jag visste inte hur betongen skulle reagera, därför tog jag ur den lite tidigare. Man hade lika gärna kunna låtit den sitta kvar lite längre.



Tyvärr, eller jag trodde jag hade fotat ett kort på det när det torkat, men Nej såklart inte. Men det ser likadant ut som ovanför bara att det då fått sin gråa färg. Sen planterade jag en lite hyacint och la dit några hjärtan : )


Taaada, se så fint det vart! Ellerhur?!



Lycka till för er som vill prova : )

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0